Ahad, 1 September 2013

CARA PENJAGAAN KULIT DAN RAMBUT YANG SALAH!!

Salam dan salam sejahterai. Hari ini saya ingin share sedikit information tentang cara-cara penjagaan kulit dan rambut yang kita beranggapan ianya cara yang BETUL tetapi rupa-rupanya SALAH.


1. MEMBASUH MUKA DENGAN AIR PANAS

Membasuh muka dengan air panas boleh menyebabkan kerosakan kepada salur-salur darah. Cara yang terbaik untuk membasuh muka adalah menggunakan air suam.



2. SCRUB

Scrub bagus untuk membuang sel-sel kulit mati. Cara terbaik ialah menggunakan scrub 2 kali seminggu. Bagi anda yang memiliki kulit yang sensitive ataupun kering, anda disarankan menggunakan scrub sekali dalam masa 10 hari. Penggunaan scrub yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan kepada kulit muka anda.




3. TIDUR TANPA MEMBERSIHKAN MAKEUP

Makeup akan menyebabkan pores tersumbat dan kulit kita tidak dapat bernafas. Ini membantu jerawat muncul dan juga menyebabkan premature aging. Oleh itu, pastikan mencuci segala makeup yang anda pakai sebelum anda tidur.




4. MINYAK RAMBUT 

Minyak rambut tidak sesuai digunakan bagi anda yang mempunyai masalah kelemumur. Minyak rambut akan menyebabkan liang-liang rambut anda tersumbat dan kotor. Ia akan menyumbangkan kepada rambut gugur. Cara terbaik ialah melakukan massage dan biarkan ia seketika +/- satu jam dan kemudian bersihkan rambut anda. Ini adalah cara terbaik untuk memastikan rambut anda sihat.



5. Tidak memakai pelembab

Pelembab bukan nya penyebab jerawat. Ramai berpendapat bahawa pelembab merupakan penyebab jerawat muncul. SALAH. Bagi anda yang mempunyai masalah kulit jerawat, anda digalakkan untuk menggunakan oil free moisturizer.     


6. Tidak cukup tidur.
Menginginkan kulit yang segar dan muda, tidur yang cukup diperlukan sekurang-kurangnya 7-8jam sehari. 




7. HISAP ROKOK

Smoking boleh menyumbang kepada pelbagai masalah kesihatan.Contohnya kerosakan lung, cancer, sakit jantung. Selain itu juga ia boleh menyebabkan anda kulit anda kelihatan lebih cepat tua dari umur sebenar. 




8. Ikat rambut 'ponytail':

Adakah anda percaya, mengikat rambut terlalu ketat boleh menyebabkan rambut gugur.   



Tiada ulasan:

Catat Ulasan